Home Raadpleging Inlichtingen Links Nuttige nummers

enkel op afspraak

Ontworming

ONTWORMINGSSCHEMA

Bloed-, spoel- en maagwormen:
Als je paard gedurende een deel van het jaar op de weide staat MOET je ontwormen. Afhankelijk van de infectiedruk moet je meer of minder ontwormen.
Een hoge infectiedruk krijg je wanneer veel paarden op een wei staan, wanneer er veel aan- en afvoer is van paarden binnen een groep, wanneer een paard continu op een klein stukje wei staatÖ.

• Indien lage infectiedruk: 2x per jaar ontwormen met Eraquell (voorjaar - najaar, na de 1ste vorst).
  • Indien meer kans op besmetting: 3x per jaar ontwormen met Eraquell (voorjaar - zomer - najaar, na de 1ste vorst).
  • Indien grote infectiedruk (paard met diarree, voorgeschiedenis van wormen, veel nieuwe paarden, Ö): af en toe gebruik maken van Equest.
Lintwormen:
Een groot deel van de paardenpopulatie is besmet met lintwormen. Als je tegen lintwormen wil behandelen is dit slechts 1 keer per jaar nodig. Dit gebeurt het best in het najaar. Er bestaan nieuwe produkten die tegen ALLE wormen werkzaam zijn (EquimaxÖÖ), zo hoef je in het najaar slechts 1 pasta te geven.

SOORTEN ONTWORMINGSPASTA

Ivermectines: o.a.Eraquell

• Bestrijden op een efficiŽnte manier nagenoeg het volledige gamma parasieten nl. bloedwormen (volwassen worm), spoelwormen en maagwormen.
  • Werken niet tegen lintwormen.
  • Werkingsduur: 8 weken.
  • Veilig in gebruik bij drachtige dieren en veulens.

Moxidectine: o.a. Equest

• Bestrijdt zeer efficiŽnt bloedwormen (zowel de volwassen worm als de larven in de darmwand). Is ook efficiŽnt tegen spoel- en maagwormen.
  • Werkt niet tegen lintwormen.
  • Werkingsduur: 12 weken.
  • Gebruik bij veulens pas vanaf 4 maanden ouderdom. Nauwkeurig doseren wordt aanbevolen.

Pyrimidines: Pyrantel (Horseminth), Praziquantel

• In dubbele dosering werkzaam tegen lintwormen.
  • Ivermectine plus Praziquantel: Equimax

Home | Raadpleging | Inlichtingen | Links | Nuttige nummers