Home Raadpleging Inlichtingen Links Nuttige nummers

enkel op afspraak

Vaccineren

Waarom vaccineren?

• Het influenza virus (griep) is zeer besmettelijk. Het wordt overgedragen door de lucht dus is het daarom moeilijk tot niet tegen te houden. Eens het in de stal is binnengedrongen, gaat het razend snel van paard tot paard. Heel vervelend natuurlijk, want met een ziek paard kan je niet rijden. Maar naast vervelend kan het in een enkel geval ook gevaarlijk worden. Influenza onderdrukt het afweersysteem thv het ademhalingsstelsel. Daardoor is dit niet meer voldoende beschermd. Als het dier op dat ogenlik in contact komt met een gevaarlijke of minder gevaarlijke bacterie, kan deze zonder probleem tot in de diepere luchtwegen dringen en daar een longontsteking veroorzaken. Zo een longontsteking kan levensbedreigend zijn en is een pak moeilijker te behandelen.
  • Het is een kleine jaarlijkse kost die u ongemak, rijplezier, tijd in verzorging en soms zwaar (emotioneel) verlies kan besparen. Als alle paarden jaarlijks een vaccinatie zouden krijgen tegen de griep, maakt het influenza virus veel minder kans om toe te slaan (populatie-immuniteit).
  • Het kan tevens beschouwd worden als een jaarlijkse gezondheidscontrole. Tijdens dat jaarlijkse consult kan even naar hart en longen worden geluisterd, kunnen de tanden worden gecontroleerd enz. Deze kleine controles kunnen ernstige gezondheidsproblemen voorkomen door tijdig in te grijpen.
  • De meeste paardenorganisaties verplichten hun leden (half-) jaarlijks te vaccineren.

Waartegen kan een paard gevaccineerd worden?

• Griep: Een goed vaccinatieschema verkleint de kans op griep aanzienlijk. Hoe meer dieren op stal gevaccineerd zijn hoe minder het virus binnen de stal kan aanslaan.
  • Tetanus/de klem: Het paard is één van de meest gevoelige dieren voor tetanus. Tetanus, ook bekend als 'de klem' wordt veroorzaakt door een bacterie die zich in de omgeving bevindt. Via een wonde dringt de bacterie in het lichaam en verspreidt zich zo over het lichaam. Eens binnen tast de bacterie het zenuwstelsel aan zodat gans het lichaam verkrampt. Ook mond en keel verkrampen zodanig dat eten en drinken niet meer mogelijk is. Tegenwoordig zijn de commerciële griepvaccins gecombineerd met het vaccin tegen de klem, zodat je paard maar één prikje hoeft te krijgen. Deze jaarlijkse vaccinatie beschermt uw paard 100% tegen tetanus.
  • Rhinopneumonie: Dit is een virus zoals het griepvirus. Het veroorzaakt dezelfde symptomen als het griepvirus zoals koorts, snot, hoest… Maar het kan ook in andere vormen te voorschijn komen. Zo veroorzaakt het rhinopneumonievirus abortus bij drachtige merries tussen de 8 en de 10 maanden dracht. Drachtige merries worden het best gevaccineerd op 5, 7 en 9 maanden dracht. Bij een hevige uitbraak kan ook het zenuwstelsel aangetast worden. In dit geval krijgt het paard zenuwsymptomen die zeer moeilijk te behandelen zijn. Het vaccin tegen rhinopneumonie moet halfjaarlijks herhaald worden. Het vaccin heeft enkel zin als alle paarden van de stal gevaccineerd worden.
  • Schimmel ( dermatofytose )
    Schimmel infecties worden vaak vastgesteld in België vooral op plaatsen waar veel paarden worden samengebracht. Het is een lastige hardnekkige huidziekte die lang kan aanslepen. Ook de mens kan zich hiermee infecteren. (T. verrucosum en T. mentagrophytes)
    De schimmel sporen kunnen tot 2 jaar in een droge stal overleven !!! Dus tref ook de nodige hygiënische maatregelen met name het reinigen en desinfecteren van de stallen en materialen.
    Vaccineren kan zowel preventief of genezend werken

Aanbevolen inentingen bij paarden:

Het jaarlijkse combinatievaccin griep-tetanus is voor wedstrijdpaarden een verplichting en voor de anderen een must! Je voorkomt grote gezondheidsproblemen bij je paard.
Vaccineren tegen rhinopneumonie is ten zeerste aan te raden. Deze ziekte is minder voorkomend, maar zeer hardnekkig en gevaarlijk als het uitbreekt. Voorkomen is de boodschap want genezen is niet altijd mogelijk.

Home | Raadpleging | Inlichtingen | Links | Nuttige nummers